CASE TEBOIL

E-AKTIVOINNILLA VAUHTIA MYYNTILASKUJEN SÄHKÖISTYMISEEN

VAUHTIA MYYNTILASKUJEN SÄHKÖISTYMISEEN

Öljy-yhtiö Teboil halusi vauhdittaa asiakkaidensa siirtymistä sähköisten laskujen vastaanottajiksi. Kun sähköisten laskujen osuus ei enää kasvanut yhtiön omilla toimilla, lisää vauhtia antoi Postin tarjoama laskujenvälityspalvelu.

Meillä on tavoitteena tehostaa ja digitalisoida sisäisiä prosessejamme, ja myyntilaskujen sähköistäminen on osa tätä kokonaisuutta. Toki tärkeä tekijä ovat myös suorat ja selvät säästöt, joita sähköisten laskujen osuuden kasvu tuo”, kertoo liiketoiminnan tukipalvelujen johtaja Petri Auvinen Teboililta

Teboil toteutti yhdessä Postin laskujenvälityspalvelun kanssa onnistuneen sähköisen laskun aktivointiprojektin kuluttaja- ja yritysasiakkaille vuonna 2015. Puolen vuoden aikana sähköisten laskujen vastaanottajien määrä kasvoi valituissa kohderyhmissä merkittävästi.

Saavutimme lyhyessä ajassa hyviä tuloksia. Sähköistymisasteen kasvu merkitsee meille isoja säästöjä vuositasolla: laskujen lähetyksen kustannukset ovat laskeneet useita kymmeniä prosentteja.
 petri auvinen - liiketoiminnan tukipalvelujen johtaja  

Laskutuksen kokonaiskustannus on yksi keskeisistä KPI-mittareista Teboilin liiketoiminnan tukipalveluissa.

”Saavutimme lyhyessä ajassa hyviä tuloksia. Sähköistymisasteen kasvu merkitsee meille isoja säästöjä vuositasolla: laskujen lähetyksen kustannukset ovat laskeneet useita kymmeniä prosentteja.”

Laskutuksen kokonaiskustannus on yksi keskeisistä KPI-mittareista Teboilin liiketoiminnan tukipalveluissa.

”Emme olisi yltäneet tällaisiin tuloksiin ilman asiantuntevaa kumppania. Postin laskujenvälitysasiantuntijoilla on pitkä kokemus sähköisistä laskuista. Heillä on myös näkemystä esimerkiksi kuluttajien käyttäytymiseen ja ajantasainen tieto eri pankkien vaatimuksista”, Auvinen toteaa.

Kiinnostuneet nopeasti mukaan

Teboil lähettää vuosittain noin 1,2 miljoonaa laskua. Postin laskujenvälityspalvelu on toimittanut jo usean vuoden ajan kaikki yhtiön myyntilaskut kuluttajille ja yrityksille joko perinteisinä paperilaskuina tai sähköisten kanavien kautta.

Teboil toimii kahdella liiketoiminta-alueella, mikä näkyy myös laskutuksessa. Petri Auvinen kertoo, että poltto- ja lämmitysöljyn tukkumyynnistä lasku lähtee per tilaus, kun taas retail-puolella esimerkiksi Teboilin yritysluottokorttien ostot laskutetaan asiakkailta kerran tai kahdesti kuussa. Laskun liitteenä toimitetaan tarkka ostoerittely, mikä voi olla useita kymmeniä sivuja pitkä.

”Tällaiset monisivuiset laskut ovat lähettäjälle kalliita. Emme kuitenkaan halunneet tehdä paperilaskuista asiakkaillemme maksullisia, vaan halusimme etsiä myönteisiä keinoja sähköisten laskujen osuuden lisäämiseksi”, Auvinen sanoo.

Kuluttaja-asiakkaita lähestyttiin paperilaskuihin liitetyillä markkinointiviesteillä ja esimerkiksi kilpailulla, jossa sähköiseen laskutukseen siirtynyt voi voittaa laskuttoman kuukauden. Yritysasiakkaiden aktivointikampanja toteutettiin valituille kohderyhmille sähköpostilla ja sähköisellä työkalulla, jolla kartoitettiin yritysten kiinnostusta ja valmiutta siirtyä sähköisiin laskuihin.

”Kiinnostuneet pystyttiin liittämään nopealla aikataululla sähköisiin kanaviimme. Hyödynsimme myös Postin kattavia tietokantoja verkkolaskuja vastaanottavista yrityksistä suorien yhteydenottojen tekemiseen.”

Petri Auvinen toteaa, että sähköiseen laskutukseen liittyy teknisiä haasteita ja toivoo, että pankit kehittäisivät verkkopankkiensa toiminnallisuuksia etenkin entistä joustavamman palvelun tarjoamiseksi pk-yrityksille. Esimerkiksi monet kuljetusalan pienet yritykset haluaisivat vastaanottaa Teboilin laskut e-laskuina verkkopankkeihinsa, mutta kaikkia laskun saajalle tärkeitä liitetiedostoja ei voida toimittaa mukana.

”On hyödyksi, että meillä on laskutuksessa kumppanina iso toimija, joka seuraa aktiivisesti mitä markkinoilla tapahtuu ja on mukana vaikuttamassa alan kehitykseen.”


Oy Teboil Ab maahantuo, markkinoi, myy ja jakelee öljy- ja energiatuotteita. Teboililla on noin 550 liikepaikan huoltoasema- ja automaattiverkosto Suomessa. Lisäksi yhtiö harjoittaa polttoöljyjen ja dieselin yritys- ja tukkumyyntiä, lämmitysöljyn kuluttajamyyntiä sekä voiteluaineiden ja nestekaasun myyntiä. Vuonna 2014 yhtiön liikevaihto oli 2,1 miljardia euroa ja markkinaosuus 26 %. Teboil on osa LUKOIL Groupia.

Kysy lisää

Ota yhteyttä
lataa.jpg

 

tutustu-palveluihimme.jpg