Case Vaasan sairaanhoitopiiri

iPost vapauttaa aikaa toimistorutiineista hoitotyöhön

Vaasan keskussairaalassa tehdään vuodessa yli 33 000 toimenpidettä ja yli 1,3 miljoonaa tutkimusta. Poliklinikkakäyntejä kertyy vuosittain yli 270 000 ja vuodeosastohoitoa yli 104 000 päivää. 

Paperilaskut säilyvät vaihtoehtona vielä pitkään. Oma osuutemme lähetysprosessista on kuitenkin nyt sähköinen riippumatta siitä, millä tavalla potilas haluaa laskunsa vastaanottaa.

 

-  LENA NYSTRAND -Talouspäällikkö,


Vaasan sairaanhoitopiiri

Potilaskäynteihin liittyvät kirjeet,  kuten potilaskutsut ja -laskut Vaasan sairaanhoitopiiri hoitaa Postin iPost-palvelun avulla. Aineistot toimitetaan sähköisesti Postille tulostettaviksi, kuoritettaviksi ja postitettaviksi.

Vaasan sairaanhoitopiiri on käyttänyt iPostia potilaskutsujen lähettämiseen jo vuodesta 2009, jolloin palvelu otettiin käyttöön potilashallinnon järjestelmäuudistuksen yhteydessä. Myös potilaslaskut lähtevät sähköisesti iPostilla. Kesällä 2015 hyvä toimintatapa laajen- nettiin epikriisien eli potilaille sairaala- tai poliklinikkakäynnin jälkeen toimitettavien hoitotiivistelmien lähettämiseen.

Oma prosessi sähköiseksi

IT-suunnittelija Gunilla Ingman kertoo, että potilaskirjeiden käsittelyn ulkoistaminen on helpottanut työtä ja yksinkertaistanut prosesseja. iPost on integroitu sairaanhoitopiirin potilashallintojärjestelmään, potilaskertomus- ja hoitotietojärjestelmään sekä potilaslaskutusjär- jestelmään.

”Sihteerit, jotka kirjoittavat hoitotiivistelmät lääkärien sanelujen perus- teella, voivat valita saman tien järjestelmästä lähetystavaksi iPostin ja lisätä vastaanottajiksi tarpeen mukaan potilaan lisäksi vaikka vakuutusyhtiön ja terveyskeskuksen. Samoin potilaskutsuihin tarvittavat erilaiset liitteet, kuten kartta sairaalaalueesta tai valmistautumisohje laboratorio- tai röntgentutkimukseen saadaan kirjeisiin mukaan suoraan järjestelmästä sähköisenä.”

”Säästämme huomattavasti aikaa ja työtä ja sitä kautta myös kustannuksia, kun kirjeiden manuaalinen käsittelytyö jää pois. Hoitajat saavat keskittyä ydintehtäviinsä, ja uskon, että  samalla myös työn mielekkyys kasvaa", talouspäällikkö Lena Nystrand sanoo.

Tukea organisaation toimintatavoille

”Palvelu on toiminut koko ajan hyvin. Jos jotain kysymyksiä tai pulmia on ollut, apua on saanut HelpDeskistä aina nopeasti”, Gunilla Ingman sanoo. Vaasan sairaanhoitopiirissä iPostiin ollaan vuosien kokemuksella tyytyväisiä. 


Vaasan sairaanhoitopiiri järjestää erikoissairaanhoidon palvelut alueensa väestölle. Sairaanhoitopiiriin kuuluu 13 kaupunkia ja kuntaa Pohjanmaan rannikkoalueella Kristiinankaupungista Luotoon. Jäsenkuntien väestömäärä on reilut 166 000 henkeä. Vaasan keskussairaalalla on toimintoja Vaasassa ja Kristiinankaupungissa. Henkilöstöä oli vuoden 2014 lopussa 2436, toiminta- tuotot olivat 233,7 M€ ja toimintakulut 218,2 M€.

Kysy lisää!

OTA YHTEYTTÄ >>
lataa.jpg

 

tutustu-ipost.jpg